Wil je lezers bereiken met je blogs? Zorg dan dat je relevante content biedt.
Hoe je kunt controleren of je content relevant is, vertel ik je in deze blog. Als je geen tijd hebt om alles te lezen, ga dan gelijk naar de checklist in de laatste paragraaf.
Jaren geleden maakte een collega tijdens een lezing een opmerking die is blijven hangen. Aan het einde van de lezing vroeg de spreker het publiek of iemand een vraag had. Even verderop stond iemand op en begon een uitgebreid verhaal als introductie op zijn vraag. Mijn collega fluisterde naar me: “Die wil niks vragen maar laten zien wat hij weet.” Zo had ik er nog nooit naar gekeken. Sindsdien zie ik overal mensen die graag laten merken wat ze weten. En online kunnen we er tegenwoordig helemaal wat van!
Iedereen publicist
Begrijp me goed: er is helemaal niks mis met het delen van kennis. Ik ben een groot voorstander, maar wel met een hele belangrijke voorwaarde.
Heeft iemand behoefte aan deze kennis?
Nog niet eens zo heel lang geleden – denk een generatie terug, je eigen ouders bijvoorbeeld – was het niet eenvoudig je kennis breed te verspreiden. Alleen naaste collega’s – en misschien een aantal concullega’s – wisten welke kennis een werknemer in huis had. Tegenwoordig is iedereen een expert, met bijbehorende blog.
Ja, ik ook. ?
Sorry, wat was de vraag?
Dat delen van kennis is een verrijking. Het is veel eenvoudiger geworden om over elk mogelijk onderwerp iets te vinden. Maar juist in dat woud aan informatie, moet je het makkelijk maken voor degene die zich aan jouw kennis willen laven. Maak daarom direct duidelijk welke vraag of welk probleem jij oplost in je blog. Is het relevant, dan leest iemand met die interesse zeker verder.
Veel mensen delen kennis omdat ze het toevallig hebben, maar vergeten daarbij het nut voor de lezer. Coolblue is een ster in denken vanuit de klant en zijn vraag. Kijk maar naar dit voorbeeld:
Teveel ballonnen maken zweverig
Veel klanten die beginnen met bloggen, zeggen in onze eerste afspraak: “Ik weet niet waar ik over moet schrijven.” Als we eenmaal over hun werk praten, dan gaat de kraan open want bijna iedereen vindt zijn eigen werk interessant. En gelukkig maar, anders kunnen we geen kennis delen.
Er bestaat echter 1 groot gevaar met passie…
Kort geleden interviewde ik een IT-ondernemer om zijn eerste blog door te nemen. Het onderwerp was bepaald en mijn vragen waren erop gericht om de probleemstelling scherp te krijgen zodat de lezer zich erin herkenden. Daarna kwamen de vragen over de gewenste situatie, waarmee de lezer een beeld krijgt dat de situatie niet uitzichtloos is. ‘Mijn’ ondernemer bood de oplossing! Uiteraard.
Tijdens het interview en mijn samenvatting corrigeerde de ondernemer me een paar keer: ”Ja, nee, maar als je het zo stelt.. Zo eenvoudig is het niet.” Nee, dat klopt, eenvoudig is het niet, anders kan de lezer het zelf wel oplossen. Maar laten we het niet ingewikkelder maken dan het is. Hoe u het technisch oplost, is niet de zorg van de lezer. Juist dat u het oplost, maakt dat hij met u als ondernemer in gesprek wil.
Hij is niet de enige. Vooral IT-ers hebben de neiging zaken ingewikkeld voor te stellen. IT is ook niet makkelijk maar uiteindelijk gaat het erom dat de klant een probleem heeft en dat techniek het oplost. Kort door de bocht is dat het verhaal.
Dat is wat de klant wil horen. Zijn leven is al moeilijk genoeg.
Zelfs de webpagina Over mij, moet niet over jou gaan
Dat geldt voor IT maar eigenlijk voor elk ander onderwerp. Ga maar bij jezelf na. Waarom lees je de blogs die je leest? Waarschijnlijk omdat je ergens mee worstelt of omdat je er iets van wilt leren.
Voor een blog is dat logisch maar het geldt zelfs voor de Over mij pagina van een website.
Natuurlijk kijken mensen daar vooral omdat ze nieuwsgierig zijn naar de persoon achter het bedrijf maar ondertussen kijken ze – bewust of onbewust – welke eigenschappen of ervaring de ondernemer in kwestie heeft. En hoe die kan helpen hun problemen op te lossen. Schrijf je bijvoorbeeld dat je resultaatgericht bent, dan werkt dat prima als je voor commerciële ondernemers werkt. Ben je yogalerares of meditatiecoach dan is het wellicht geen goede eigenschap. Empathisch vermogen wel.
En bovenal focus!
Behalve dat je een klantvraag voor ogen moet hebben als je schrijft, is focussen minstens zo belangrijk. De vragensteller op de lezing en mijn klant, de IT-ondernemer, haalden er allerlei zaken bij die niet relevant waren. Prima als je een roman schrijft, maar niet voor een blog.
Het is niet erg om het simpeler te maken.
Vergelijk het maar eens met De Luizenmoeder. Is het je wel eens opgevallen dat er maar 2 juffen zijn? En al die andere klassen dan? Hebben die geen juf of meester? Waarschijnlijk heb je er niet eerder over nagedacht. Dat doet jouw lezer ook niet als jij dingen voor het gemak weglaat. Dat maakt het alleen maar overzichtelijker. Focus je op die ene vraag en werk zo gericht mogelijk naar een oplossing toe, anders haakt je lezer af.
Copyrights: Delusion in a box
Checklist voor je blog
Samengevat: als je relevant wilt zijn voor je lezer, zorg dan dat je je teksten checkt op de volgende punten:
√ Beantwoord ik 1 probleem of vraag?
Schrijf de vraag die je voor ogen hebt op en toets je tekst hieraan. Voor je het weet, dwaal je af.
√ Houd ik me alleen aan die vraag?
Alle niet relevante info mag in een volgende blog. Zo heb je altijd wat te vertellen.
√ Begrijpt ook een leek mijn blog?
Jargon en hippe kantoortaal maken je blog niet interessanter. Dus ga niet iets tegen iemand aan houden of iemand in zijn eigen kracht zetten. Schrijf gewone mensentaal.
√ Is mijn blog persoonlijk geschreven?
Mensen lezen veel liever verhalen uit persoonlijke ervaringen dan feiten. We lezen al genoeg saaie teksten voor ons werk. Neem je lezer daarom mee in jouw ervaring en zorg dat hij zich erin herkent.
Met deze 4 checks wordt jouw boodschap een interessant verhaal. Voor de lezer om te lezen. Maar ook voor Google. Die geeft voorkeur aan informatie die ze kunnen presenteren als een kant-en-klaar antwoord. Het vergroot dus ook de kans dat meer mensen je blog vinden. 2 vliegen in 1 klap!
Vind je het lastig om je verhaal op papier te zetten? Of wil je dat iemand je verhaal nakijkt? Neem gerust contact met me op. We kunnen altijd eerst starten met een gratis proeftekst.
Geef een reactie