Het opzetten van een website is net als het inrichten van een etalage. Je wilt klanten aantrekken. Hoe verleid je ze om binnen te komen?
Je website als etalage
Wat doe jij als je op zoek bent naar een management consultant, een hotel voor een weekendje weg, een loodgieter of een cadeau voor je kinderen? Waarschijnlijk begin je op internet. Het is bijna ondenkbaar om privé of zakelijk iets te beginnen zonder eerst te zoeken op het internet. Daarom is het ook ondenkbaar om als ondernemer geen website te hebben.
Je website is je visitekaartje. Meer nog: het is je etalage. Zelfs als mensen je kennen, zullen ze in de etalage neuzen om te kijken wat je zo al verkoopt.
Show them what you got
De uitstraling en opzet van je etalage is heel belangrijk. Mensen moeten gelijk inzicht hebben in wat ze mogen verwachten in je winkel. En jij wilt laten zien wie je bent en wat je verkoopt, op de meest aantrekkelijke manier. In alle projecten die ik tot nu toe heb gedaan, is juist het opbouwen van de etalage de moeilijkste fase en tegelijkertijd de meest cruciale. Neem daarom uitgebreid de tijd voor deze fase. Daar heb je later veel profijt van.
Het opzetten van een website kost tijd en geld. Zeker voor eenmanszaken is het een behoorlijke investering. Als je dat achter de rug hebt en je website staat eenmaal, dan wil je je focussen op je eigen werk en daarmee aan de slag. Je etalage moet ondertussen potentiële klanten binnenlokken. Je hoopt er even geen omkijken meer naar te hebben. Je hebt immers geen tijd (of budget) om elke week de etalage opnieuw in te richten.
Wat in de etalage staat, is zichtbaar
Als je in een bedrijf met meerdere mensen werkt, merk je in deze fase dat iedereen anders kijkt naar het bedrijf en de werkzaamheden. Terwijl jullie waarschijnlijk dachten dat je er allemaal hetzelfde over dacht! Tijdens het bouwen van een website komen er dan ineens verschillende meningen aan het licht. Alles wat iets in de etalage zet, is namelijk ineens zichtbaar en heel concreet. Dat geldt naar buiten toe maar zeker ook intern. Betrek daarom zoveel mogelijk mensen uit het bedrijf bij de opzet, om na te gaan of iedereen hetzelfde idee heeft over wat er wordt verkocht en op welke manier.
Dit zal voor veel discussie zorgen en voor je gevoel de oplevering vertragen. Stel liever je planning uit en benut deze aanleiding om eerst allemaal op één lijn te komen.
Checklist
Voordat je met iemand gaat praten die je helpt met je website, is het goed om voor jouw bedrijf de volgende punten op te schrijven:
- Wie is mijn doelgroep en welke stijl spreekt hen aan? Zakelijk of juist informeel?
- Welke uitstraling past bij mijn bedrijf? Hoe kom ik over op mensen? Als je website heel zakelijk is dan verwachten mensen dat jij dat ook bent als ze je ontmoeten. Zorg dat dit met elkaar overeenkomt. Ben je niet zo zakelijk, maak dan een website die qua uitstraling beter past bij jou.
- Heb je al een huisstijl? Zorg dan dat de website in dezelfde stijl wordt opgezet. Denk aan lettertype, logo, kleuren etc. Als je nog moet beginnen aan een huisstijl, bedenk dan of je de stijl van de website ook kan gebruiken voor je visitekaartjes, briefpapier, flyers etc. Een consistente uitstraling komt professioneel over.
- Visuals zijn een belangrijk onderdeel van je website. Zoek op andere websites wat je aanspreekt zodat je kan laten zien aan je webbouwer of content manager wat je graag terugziet op jouw website.
- Hoeveel interactie wil je op je website? Dit zijn belangrijke zaken voor de webbouwer om vooraf te weten. Is jouw website puur informerend of wil je ook feedback ontvangen en zo ja, op welke pagina’s?
Visualiseren
Het opzetten van je website is iets conceptueels. Dat maakt het voor veel mensen moeilijk voor te stellen hoe het eruit gaat zien. Hoewel elke provider adverteert dat het zo gemakkelijk is tegenwoordig, valt het in de praktijk niet mee. Tenzij je genoegen neemt met een standaardtemplate en standaardfoto’s. Als je je echter je eigen uitstraling wilt en iets unieks wilt neerzetten, dan zal je toch meer moeite moeten doen.
Het helpt om een moodboard te maken met websites en foto’s die je aanspreken. Dit kan ook in een Word of Powerpoint document en hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als je voorbeelden van websites in een document opslaat, kun je later nog eens nakijken of je ze nog steeds toepasselijk vindt voor jouw website. Hoe meer voorbeelden je verzamelt, hoe duidelijker het wordt welke elementen en welke stijl jou aanspreken.
Maak in een document voor elke pagina van je website een opzet zodat je kunt zien of je consistent bent. Ook als niet elke pagina exact hetzelfde is, creëer je rust door dezelfde kleuren en indeling te gebruiken. Dat kijkt makkelijker voor een bezoeker.
Al deze input is ook waardevol voor een webbouwer om te bepalen welk thema en welke template het beste passen bij jouw voorkeuren.
Jaloers op de etalage van de buurman/-vrouw – een voorbeeld
Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen, dan heb je heel bewust gekozen voor een bepaalde website. Heb je dan 100% zekerheid dat dat het dan helemaal is? Nee, misschien geen 100% maar wel 99%.
Een voorbeeld: afgelopen week liep ik tegen een website aan van een concullega en ik was op slag jaloers. Ik heb weken gedaan over de opbouw en stijl van mijn website. Met zorg heb ik een stijl gekozen die past bij de klanten die ik wil aantrekken. Daarbij heb ik visuals gezocht en teksten geschreven en herschreven die mijn doelgroep aanspreken. En toen zag ik haar website.. Ineens was ik van mijn geloof gevallen. Haar website had meer kleur en de story telling was ijzersterk. Ik ging twijfelen over mijn website. Had ik toch niet meer kleur moeten gebruiken? Een meer casual stijl? In gedachten was ik mijn website al aan het verbouwen maar al snel liep ik daarin vast.
Mijn website is misschien minder kleurrijk en frivool maar hij past beter bij de klanten waar ik voor wil werken. Mijn ervaring en kracht ligt bij zakelijke dienstverleners en die van haar in creatieve teksten en (video) scripts. Beiden hebben we de website die bij ons past.
Omdat ik vooraf goed had nagedacht en gevisualiseerd hoe mijn website eruit moet zien en wat aansluit bij mijn doelgroep en mijzelf, kan ik een andere website bewonderen maar blijkt uiteindelijk mijn website toch het beste te passen bij mijn bedrijf.
Etaleren, een vak apart. Websites bouwen ook.
Het inrichten van websites is net als het inrichten van etalages, een vak apart. Etaleurs weten wat mensen aantrekt en overhaalt om de winkel binnen te stappen. Dat geldt ook voor content managers. Wij weten hoe mensen websites bekijken en hoe je deze het beste kan inrichten.
Ik kan met jou meedenken over hoe jij je etalage en winkel kan inrichten. Op een manier die past bij de unieke stijl van jouw bedrijf en waarmee jij de klanten aantrekt die jij wilt. Neem gerust contact op om eens te brainstormen over jouw (nieuwe) website.
Geef een reactie